Tuhannet ihmiset ja tuhannet osat muodostavat yhdessä jokaisen Defenderin. Deniz Yetkin pitää kaiken raiteilla.
Deniz varmistaa, että jokainen Defender-perheen uusi kehitys toimitetaan oikeaan aikaan oikeaan laatuun ja hintaan. JLR sanoo tätä ajoneuvo-ohjelmien prosessiketjun johtajaksi.
Se on iso työ, sillä ihmiset Isossa-Britanniassa, Slovakiassa ja Unkarissa työskentelevät yhdessä saavuttaakseen ajoneuvostrategian, suunnittelun, kehityksen ja lanseerauksen tavoitteet. Eikä tässä ole vielä kaikki: Deniz valvoo myös viittä joukkuetta, jotka keskittyvät Defenderin turvallisuuteen, istuimiin, ohjaamoon, oviin tai laseihin ja ohjaamoon tai ilmastoon.
Deniz työskentelee uudestisyntyneen 4x4-ikonin parissa kaikissa vaiheissa. ”Alkusuunnitteluvaiheesta lähtien teen tiivistä yhteistyötä suunnittelutiimin kanssa varmistaakseni, että tuote on innovatiivinen, mutta täyttää myös korkeimmat laatu- ja luotettavuusstandardit.
Olen mukana huolellisissa suunnitteluprosesseissa, joten suunnittelun jokainen osa-alue tutkitaan tarkasti. Tämä edellyttää koevalmistusvaiheiden valvontaa, haasteisiin vastaamista niiden ilmaantuessa ja suunnittelun hiomista vastaamaan Defenderin kaltaiselle ajoneuvolle asetettuja tiukkoja standardeja.”
Sen jälkeen tulee koevalmistus ja lopulta sarjatuotanto. Ja Denizille tulee vielä enemmän töitä.
”Omaan rooliini kuuluu myös budjettien, työkalujen, suunnittelu- ja kehityskustannusten sekä osien kappalehintojen hallinta varmistaakseni jokaisen Defender-projektin kokonaismenestyksen ja kestävyyden.”
Ennen Defenderin työskentelyä hän oli alihankkijoiden laadun projektipäällikkö, sitten sähkötekniikan laatupäällikkö. Hän johti monipuolista maailmanlaajuista tiimiä, joka työskenteli ohjelmistojen, tietoviihdejärjestelmien, edistyneiden kuljettajan apujärjestelmien ja sähkönjakelujärjestelmän laadun parissa.
Denizin kymmenen vuotta JLR:ssä on synnyttänyt hänessä syvän rakkauden Defenderiä kohtaan. ”Sen ainutlaatuinen sekoitus ylellisyyttä ja luotettavuutta resonoi aallonpituudellani. Seikkailua ja luotettavuutta yhdistävän ajoneuvon luominen ei ole vain työtä, vaan valtavan tyytyväisyyden lähde.”
Kuten monet hänen kollegansa, hän häivyttää ajatuksen siitä, että kyseessä on miesten miehille luoma auto.
”Defenderin sekoitus seikkailua ja ylellisyyttä vaikuttaa minuun henkilökohtaisella tasolla, koska se ylittää perinteiset sukupuolinormit.
Oman roolini kehitysprosessin muotoilussa varmistaa, että Defender heijastaa monipuolisen yleisön mieltymyksiä – mukaan lukien naiset, jotka arvostavat sekä seikkailua että hienostunutta ajamista.”
Yksi esimerkki, johon Deniz viittaa, on Auto Access Ride Height -ominaisuus, joka on suunniteltu helpottamaan Defenderiin nousemista ja sieltä poistumista. ”Pidän erityisesti tästä ominaisuudesta naisena.
Olen omistautunut luomaan tuotteita, joilla on merkitys laajalle joukolle ihmisiä, ja tämä erilaisten tarpeiden huomioon ottaminen on esimerkki sitoutumisesta Defender-tiimin osallisuuteen.”