Defender will compete with a works team in Dakar as part of a three-year FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) campaign, beginning in 2026.
Ohjelma täydentää monivuotista sopimusta Defenderin kanssa Dakar-rallin virallisena autokumppanina tarjoten tukikalustoa ja erittäin erikoistuneita recce-ajoneuvoja tämän vuoden rallista alkaen. 20 Defenderin laivasto tukee tapahtumaa, joka alkaa Saudi-Arabian Bishasta ja päättyy Shubaytahiin, kuljettaen kilpailun toimihenkilöitä ja VIP-mediaa. Dakar-rallin järjestäjät suunnittelevat reittejä vuosien 2026, 2027 ja 2028 tapahtumille vielä kuutta erittäin erikoistunutta Defender recce -ajoneuvoa.
From 2026, Defender will run a two-vehicle entry across the full five-rounds of the W2RC, with a three-car entry in the championship’s halo event the Dakar Rally. Competing in a new category – for production‑based vehicles – which from 2026 will conform to new and heavily revised regulations making it the perfect platform to demonstrate Defender’s extreme capability and durability.
The Defender works team will complete a full test and development programme in 2025 in preparation for their inaugural Dakar Rally in 2026.
Mark Cameron, Defenderin toimitusjohtaja, sanoo: ”Defender on Dakar 2025 -tapahtumassa esittelemässä kykyään ja kestävyyttään virallisen autokumppanuutemme kautta, mutta 12 kuukauden kuluttua palaamme kolmen auton Defender Works -tiimiin FIA:n ralliraidin maailmanmestaruuskilpailun koko kampanjan alussa. Olemme päättäneet kilpailla "Stock"-kategoriassa esitelläksemme tuotanto-Defenderin sitkeyttä ja luotettavuutta.
Seuraavien 12 kuukauden aikana on paljon tehtävää, mutta Defenderin työohjelman testauksen ja kehityksen ollessa hyvässä vauhdissa joukkue on jo omaksumassa äärimmäistä moottoriurheiluseikkailua, joka on edessään vuodesta 2026.”
James Barclay, JLR Motorsportin toimitusjohtaja sanoo: ”Olen kutsunut Dakaria moottoriurheilun Everestiksi. Se, että olemme täällä tänään nähdäksemme jälleen prologivaiheen aloituksen, vahvistaa kohtaamiamme haasteita. Siitä tulee olemaan uskomaton seikkailu sekä ihmisen että insinööritaidon näkökulmasta, ja tiimi työskentelee jo kovasti kehittääkseen Defenderiä uusien "Stock" FIA W2RC -sääntöjen mukaisesti kaudelle 2026 vaativaan kategoriaan. Me yhdessä FIA:n, ASO:n ja muiden valmistajien kanssa olemme auttaneet muotoilemaan näitä uusia sääntöjä, jotka edustavat jännittävää uutta lukua Dakarille, W2RC:lle ja Rally Raidille yleensä.
Odotan innolla, että voin tuoda teille pian lisää uutisia kehitteillä olevasta Rally Raid -kilpailukohtaisesta Defenderistämme.”