Keväällä mallistoon esiteltiin uudet 3.0-litraiset D200, D250 ja D300 kevythybridi (MHEV) rivikuutos-dieselmoottorit. Lisäksi mallistoon kuuluvat P300 ja P400 MHEV bensiinimoottorit. Uusi nyt markkinoille saapuva P400e ladattava hybridi tarjoaa sähkötilassa (EV-mode) hiljaista, nolla CO2-päästöistä ajoa jopa 43 kilometriä. Mallin kokonais CO2-päästöt ovat alkaen 74g/km*.
Ennen auton lanseerausta uusi Defender kävi läpi vaativan testausohjelman. Defender on Jaguar Land Roverin ensimmäinen malli, joka pääsi nauttimaan uudesta tehtaan £37 miljoonan punnan sijoituksesta uusiin testaustiloihin ja infrastruktuuriin. Tuloksena uusi EVA 2.0, Land Roverin uuden sukupolven sähköautoja varten rakennettu alusta (Electronic Vehicle Architecture) on läpikäynyt Jaguar Land Roverin historian kattavimman testausohjelman, jolla varmistettiin että ajoneuvon kaikki osa-alueet ovat Defender -nimen arvoisia.
Alex Heslop, Director of Electrical Engineering, kertoo:” Uusi Defender on tulevaisuuden neliveto. Se hyödyntää viimeisintä teknologiaa ja optimoi tehokuuden, kyvykkyyden ja yhteydet eri laitteiden välillä. Ladattavat hybridit, SOTA-päivitykset ja uuden sukupolven jatkuvasti käytössä oleva infotainment-kosketusnäyttö pitävät huolen siitä, että uusi Defender on ihan yhtä uuraauurtava kuin alkuperäinen Land Rover vuonna 1948.”
Uusi alusta-arkkitehtuuri tukee Defenderin laaja-alaista dynamista kyvykkyyttä. Kokonaisuudessaan 85 erillistä ohjausyksikköä toimivat yhtäaikaisessa harmoniassa ja tekevät Defenderistä maastoajo-kykyisen supertietokoneen, joka pystyy suorittamaan 21 000 samanaikaista viestiä –nousua aiemmasta 13 000 viestistä.
Kehittynyt P400e PHEV voimalinja käyttää 300 hevosvoimaista kaksilitraista nelisylintereistä bensiini Ingenium-moottoria, joka on yhdistetty 105 kW sähkömoottoriin. Yhdistettynä nämä tarjoavat uskomattomat 404 hevosvoimaa. P400e kiihtyy 0-100km/h 5.6 sekunnissa ja sen yhdistetty kulutus on 3.3 litraa/100km*. P400e on tarjolla pidemmässä 110-korimallissa ja se tuottaa 640 Nm vääntöä.
P400e on ainutlaatuinen laatuaan. Se on ainut ladattava hybridi-malli, joka tarjoaa alennusvaihteiston ja ajo pelkällä sähköllä (EV-mode) on mahdollista myös alemmilla vaihteille, taas yksi lisäulottovuus Defenderin ajokokemukseen.
P400e:ssa on kolme eri ajotilaa. Auto valitsee automaattisesti hybridi-tilan (HYBRID-mode), joka optimoi poltto-ja sähkömoottorin tehokkuuden. SAVE-tilassa ajoneuvo säästää akun varausta niin, että se voidaan käyttää tarvittaessa loppumatkasta, esimerkiksi kaupunkiajossa. EV-tilassa ajoneuvo käyttää pelkästään sähkömoottoria. Sähkötilassa P400e voi saavuttaa jopa 140 km/h nopeuden.
Ladattaessa käytössä on standardi Mode 3-kaapeli, joka kytkettäessä esimerkiksi 7kW kotilatausasemaan lataa auton 19,2 kWh:n akun 80 prosenttiin kahdessa tunnissa. Perinteisestä suko-pistokkeesta lataus kestää noin 7 tuntia eli auto latautuu näppärästi vaikkapa yön aikana. Defender PHEVissä on vakiona myös DC-pikalatausmahdollisuus, jolloin auto latautuu 80% noin 30 minuutissa.
Kuten kaikki muutkin markkinoilla olevat uudistuneet Defender -mallit, myös jatkuvanelivetoinen PHEV on varustettu ZF:n 8-vaihteisella automaattivaihteistolla sekä kaksinopeuksinen alennusvaihteistolla, joka tarjoaa alemmat vaihteet käyttöön esim. haastaviin maastoajo-olosuhteisiin tai vetotehtäviin. Defender P400e PHEV voi vetää jopa 3000 kg:n kuormaa.
Jaguar Land Rover oli ensimmäinen ajoneuvovalmistaja, joka esitteli uraauurtavan nykypäivänä jo melkeinpä vakioksi vakiutuneen avaimettoman avauksen. Uudistuneen Defender avaimeton teknologia käyttää kehittynyttä Ultra Wide Band (UWB)-vastaanottimia estämään varkauksia ja kopiontilaitteita. Lisävarusteena saatavilla oleva toisen sukupolven Activity Key:n avulla asiakkaat voivat avata, lukita ja käynnistää ajoneuvon. Uudistunut iskunkestävä Activity Key on roiskesuojattu (4 ATM) ja siinä on myös LCD-näytöllä toimiva kello.
Lisätietoja ja koeajopyynnöt PR Manager Mira Welling, mira.welling@inchcape.fi
* Esitetty polttoaineen- kulutusluvut ja CO2-päästöt ovat valmistajan ilmoittamia ja ne on mitattu EU:n lainsäädännön mukaisissa testeissä. Käytännössä polttoaineenkulutus saattaa poiketa näissä testeissä saavutetuista luvuista.